Door en Door Design

Havenmaker #56 | Door en Door Design

Sander Oude Veldhuis is gespecialiseerd in het ontwerpen van (serious) games. Spellen die iets doen, die je laten nadenken en je bewust maken van allerlei zaken. Een mooie, alternatieve manier om doelgroepen iets bij te brengen of in beweging te krijgen.
Hij heeft daar inmiddels vijf jaar ervaring in. En, niet onbelangrijk, bijna 30 jaar ervaring in het zelf spelen van bord- en videospellen.

Zijn roots liggen in Twente, maar dat is ondertussen lang geleden. Al op zijn zeventiende ging Sander namelijk in Delft industrieel ontwerpen studeren. Hij behaalde zijn master Design for Interaction (game design) met een afstudeerstage in Den Haag. Daar werkte hij bij Be Involved, een bedrijf dat spellen ontwikkelt voor middelbare scholen. ‘Spellen waardoor jongeren gaan nadenken over zichzelf. Over hun toekomst. Gebaseerd op mijn afstudeeronderzoek ontwierpen we daar Yubu, een studiekeuzeplatform. Een mix van online-spellen en opdrachten, offline-spellen en een interactief profiel. Dat is echt mijn geesteskindje.’

‘Games als lesmethode, dat vond ik interessant. En nog steeds. Er zitten veel aspecten in waar je iets aan hebt in het leven. Met mensen is het net als met dieren, die leren ook door te spelen. Kijk, leren is leuk. Alleen de vorm klopt vaak niet. Daarom maak ik games, om bij iedereen het onderste uit de kan te halen.’

Eerst werkte Sander bij Frisse Blikken in Utrecht, een bureau dat grote organisaties helpt te veranderen, versnellen en vernieuwen. ‘Dat was heel gaaf en ik heb daar in co-creatie aan mooie projecten gewerkt. Alleen mijn creatieve ideeën kwamen er vaak niet doorheen. In april 2017 ben ik voor mezelf begonnen. Eerst vanuit huis, maar dat werkte niet. Samen met mijn studiegenoot Bart (van Protoproto, red.) zochten we iets met een kantoor én een werkplaats. Dat werd dus de Keilewerf. Het is een leuke uitdaging om je eigen kantoor te bouwen, want dat kan hier gewoon. En het is prima voor nu. Mochten we ooit een groot designbureau worden, dan is het wel een beetje klein (lacht).’

Het is dan ook samen met Protoproto dat Sander spellen ontwikkelt die niet puur digitaal en online zijn, maar juist fysiek. Wel altijd met een technologische component. ‘In deze vorm hebben spellen veel meer impact, dan alleen online. Je moet met elkaar praten, overleggen en samenwerken. Die interactie is cruciaal.’ Van Sander mag dat concept nog verder worden doorgevoerd. ‘Wat ik wil is het maken van next-level boardgames, die bestaan nog niet.’
Sander is er vooral goed in om eerst het probleem te analyseren en duidelijk te krijgen. Vervolgens bedenkt hij, zoals dat in vaktermen heet, de dynamics, de mechanics en de aesthetics.