GROUP A

Maarten van Bremen, Folkert van Hagen en Adam Visser vormen samen de dagelijkse leiding van GROUP A, studio voor architectuur, stedenbouw en interieurontwerp. Twee van de drie kennen elkaar al vanaf hun studietijd. Adam: ‘Maar we waren wel direct bloedserieus.
Folkert: ‘En we denken nog steeds dat we de wereld kunnen veranderen.’ In 1996 startten ze in het Diepenveengebouw. Aan de rauwe rand van de stad, waar toen nog een spoor liep. Tot 2000 werkten ze daar met zijn drieën. Sinds ongeveer drie jaar zijn ze, met inmiddels 40 medewerkers, gevestigd in het Keilepand.

GROUP A deed veel aan prijsvragen mee, zoals dat gebruikelijk is in de architectuurwereld, waar tot 95 procent van het werk via competities binnenkomt. Zowel via open inschrijvingen als op uitnodiging. Maarten: ‘Hierdoor kregen we veel bekendheid, behalve in Nederland.’
Tot ze in 1999 de Europan 5 wonnen met een ontwerp voor een stedelijke locatie in Nottingham, Verenigd Koninkrijk. Folkert: ‘Dat leverde aandacht op die ook tot in Nederland doorklonk en -klinkt. Toen kwam het los.’

Wat kenmerkt GROUP A? Eigenheid in de werkwijze. Ingewikkelde vraagstukken.
Adam: ‘Het moet onze interesse hebben. Waar we van houden is: de opgave ontrafelen en je in de opdracht invreten. En dan een mooi en simpel antwoord geven.’ Maarten: ‘We kijken ook altijd naar de samenhang van meerdere disciplines. We zien niet snel een grens. Daarom werken we van interieurontwerp tot stedenbouw.’ Folkert: ‘Als GROUP A gaan we ver én diep. Dat doen we al vanaf de studietijd en daar zijn we behoorlijk ver in. Het is fascinerend om alles te ontwerpen, tot en met de koffielepeltjes.’ Maarten: ‘Dat doen we uit puur enthousiasme. In het belang van het project, uiteraard.’ Adam, lachend: ‘Ja, als wij het niet doen, doet niemand het.’

De studio is behoorlijk gegroeid en dat zie je terug in de enorme werkvloer. Folkert: ‘Veel te groot, vandaar dat we ook andere bedrijven uit dezelfde sector hebben aangetrokken. Samen opereren we vanuit een collectief en benutten we deze open werkruimte optimaal.’
Adam: ‘Met elkaar kun je veel slimmer dingen doen. Je hebt voor minder geld veel betere koffie, om maar een simpel voorbeeld te geven.’
Maarten: ‘Tien jaar geleden keken we al naar het Keilepand. Dat was toen nog te rauw en een te grote stap voor ons. Zo’n drie jaar geleden zagen we de stad oprukken, toen werd het tijd voor verandering. Daar hebben we flink in geïnvesteerd, maar altijd het heilige geloof gehad dat het ging lukken.’

Voelt GROUP A zich echt thuis in Rotterdam Makers District? Folkert: ‘O ja. Wij zijn ook makers, alleen wij tekenen het.’

Maarten: ‘Er was wel een nieuwe mindset nodig, toen we in dit pand startten. Dat was even wennen. Maar nu werkt iedereen hier met een open blik en een open houding. Dat doet M4H met je, het bevordert de wisselwerking.’ Adam: ‘Er is een interessante kruisbestuiving aan het ontstaan tussen de bedrijven onderling. Mensen van dezelfde leeftijd zoeken elkaar op, zakelijk én privé. Mensen helpen elkaar en worden vrienden. Dat is bijzonder om te zien gebeuren.’ Maarten: ‘Heel inspirerend, je ziet die dynamiek in het hele gebied terug. We hebben een leuke uitwisseling met de buren (Woodwave en SANT interiors, red.). Samen met hen en de andere bedrijven in dit gebied bouwen we mee aan de toekomst. Dat ontstaat simpelweg, want daar is geen blauwdruk voor.’