Shokunin Coffee Collective

Havnemaker #77 | Shokunin Coffee Collective

Havens zijn van origine belangrijke plekken voor een veelheid aan internationaal verhandelde grondstoffen en voedingsmiddelen. Letterlijk: doorvoerhavens. Dus ook voor koffie.
Shokunin Coffee Collective levert specialty coffees: ‘Het hoogste kwaliteitssegment buiten wedstrijdkoffie.’ Aan het woord, eigenaar en brandende kracht Jelle van Rossum. ‘Wij staan voor bijzondere en interessante smaakervaringen, die vooral aangenaam zijn. Elegant en evenwichtig.’
Je vindt Shokunin Coffee Collective in het Keilepand, Keilestraat 9 (M4H).

Shokunin is Japans voor: meester in zijn vak – iemand waarvan de hele omgeving profiteert. Dat sluit perfect aan op de visie en levenswijze van Jelle. Hij houdt wel van het serene, pure en overzichtelijke van het Japanse leven. En: ‘Het gaat me daarom niet alleen om koffie verkopen en geld verdienen.’
Jelle is nauw betrokken bij zijn klanten en zijn producenten. Hij heeft veel contact met de koffieboeren. Die leren hem veel over fermentatie, over het drogen of wassen van de verse bonen. ‘Dat delen we weer met onze klanten. En die ervaringen gaan weer terug naar de koffieboer zodat hij betere bonen kan telen en alle partijen enthousiaster worden. Ik hou van dingen leren en beter worden. Kennisdelen is voor mij dus heel belangrijk en ik werk heel bewust aan een intensief netwerk van drinkers, producenten en verkooppunten. Zo wordt het leuker om koffie te drinken en ervan te genieten. Maar ook voor de producent.’

Het begon allemaal toen hij de Hogere Hotelschool in Leeuwarden deed. Zijn zus had op dat moment een bijbaan bij de Coffee Company en vertelde hem: ‘Wat jij over wijn leert, leer ik nu ook over koffie.’ Dat klonk interessant! Zo proefde hij niet veel later 10 Ethiopische koffies op een rij. Deze ervaring was het vertrekpunt voor de zoveelste “uit de hand gelopen hobby.” Niet alleen voor hem, maar voor het hele gezin van Rossum. ‘We gingen allemaal zetmethodes uitproberen, wilden alles weten over koffie, om uiteindelijk met zijn vieren naar Colombia te gaan.’ En dat was nog lang niet dat. Sterker nog, vader en moeder openden zelfs hun eigen koffiezaak, in Zutphen. En Jelle, die kreeg een baan aangeboden als koffiebrander bij Man met Bril in Rotterdam.

‘Het branden vind ik het allertofst, dan ben je de centrale spil in het proces. Barista’s zijn uiteindelijk het belangrijkst voor hoe je je koffie te drinken krijgt.’ Jelle geeft deze dan ook graag les om er zeker van te zijn dat zijn koffie’s op de best mogelijke manier in het kopje komen.
Gekscherend, maar wel een beetje waar, wordt hij regelmatig de koffieprofessor van Nederland genoemd. Hij heeft dan ook flink naam gemaakt in Nederland en omstreken. Eén claim-to-fame is zijn aanpak bij het branden van koffiebonen. ‘Dat is één branding voor zowel filter als espresso. Ik heb een speciale manier ontwikkeld waardoor dat voor beide zetmethodes werkt. Dat doet eigenlijk niemand zo.’
Ook in zijn openheid en eerlijkheid loopt hij voorop: ‘Ik probeer de transparantie in de koffiebranche te vergroten en ben heel open over technische informatie en geldstromen. Om aan te geven wat een eerlijke prijs is voor onze koffie, bijvoorbeeld. Dat doe ik zonder schaamte en dat veroorzaakt best wat commotie, maar ik wil gewoon duidelijk zijn naar koffiedrinkers en klanten. Dat past bij mijn visie, stijl en gevoel. Ook best wel Japans eigenlijk.’

‘Bij alles wat we doen denken we na of het past bij onze visie. We blijven trouw aan het concept.’ Dat zie je ook terug aan de meubels in zijn branderij. Die liet hij maken door Bink Meubel, vlakbij in de Keilewerf. Ze zien er strak, clean en best wel een beetje Japans uit. ‘Rinke snapte meteen wat we wilden.’
Misschien vraag je je nu af: We? Inmiddels heeft Jelle een medewerker in dienst, die leert hij het vak van koffiebranden. Hoeft hij tenminste niet meer alles zelf te doen. Buiten dat spreekt Jelle toch graag van ‘we’ als hij over zijn werk, zijn bedrijf en zijn vak praat. Dat heeft vast te maken met de eensgezindheid en trots waarmee hij achter zijn producten staat. Het plezier dat hij heeft in het bouwen aan zijn netwerk en het delen van kennis. Noem het – daar is ie weer – Japans. Maar zo serieus met je vak bezig zijn én oprecht zijn, dat past ook wel weer heel goed in het Rotterdamse.

Jelle kwam in het Keilepand terecht via Kaapse Brouwers, toen ze nog in de Fenix Food Factory zaten. ‘Met een clubje zijn we hierheen verhuisd. En nu is het zo cool om hier samen te zitten met specialisten in bier, kaas, wijn, cider en kombucha. Het gaat allemaal om smaak en we leren heel veel over en van elkaar.’
En nu, tijdens de coronacrisis? Wat merk je ervan? ‘Ondanks, of misschien dankzij, de crisis gaat het eigenlijk best goed. Mijn focus ligt op mensen thuis, dat vind ik mooi en zo ben ik ook begonnen. Dat doe ik via abonnementen of de webshop, en dat dekt de vaste kosten. Grotere koffiemakers, die vooral in de horeca actief zijn, hebben het nu wel zwaarder. Maar de koffieboeren hebben het nu het lastigst, dus die proberen we te helpen. We hebben nu wel mooi de tijd om te experimenteren met branden, en andere zaken die meestal blijven liggen. Dus dat is meegenomen.’