Santas koffie

Aan het woord: Nathalie de Bleijser, al elf jaar officemanager. Santas Koffie is dé duurzame koffieleverancier van Rotterdam en daarbuiten. Nathalie is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Voor de financiën, rapportages, bestellingen en inkoop. ‘Ik ben eigenlijk continu bezig met wat zich op dat moment voordoet: dus ook problemen oplossen, bijvoorbeeld als er een bestelbus stilstaat of een machine kapot gaat.’

In 1988 is Santas opgericht door Rob Kooij. Een man met visie, hij voorzag toen al dat het duurzamer was om de verpakking van koffie te hergebruiken en introduceerde vrijwel direct de zo herkenbare blikken met een statiegeldsysteem. Inmiddels zijn we allang van guldens naar euro’s gegaan (zie foto), maar het concept is ongewijzigd gebleven.
‘Het voelt hier heel Rotterdams. Je weet wel: doorpakken, direct. In principe werken we landelijk, maar de meeste klanten zitten toch in deze regio. Dat komt aan de ene kant door het gemak van de locatie, aan de andere kant vanwege het plaatselijke karakter.’
Wat vind je van M4H? ‘Ik werk al zo lang in deze omgeving, ik ben er praktisch in opgegroeid. Er is gelukkig veel ten goede veranderd de laatste jaren. Alleen onze straat vind ik wel erg druk met het vrachtverkeer, dat mag wel wat minder. Verder voel ik mij hier helemaal thuis.’

Het zijn inderdaad, naast het markante nostalgische pand, de koffieblikken die het meest in het oog springen. In kratten, op stellingen en in de vaardige handen van de hardwerkende mannen die ze reinigen en klaarmaken voor een nieuwe lading vers gebrande bonen. Dat branden dat gebeurt overigens ergens anders.
‘Dat mogen we hier helaas niet doen’, legt Nathalie uit. ‘Op last van de brandweer. Zoals er wel meer niet kan en mag omdat het een monumentaal pand is. Wat betekent dat het hier ‘s winters behoorlijk koud en ‘s zomers best warm kan zijn. Maar dat heeft wel zijn charmes, en je moet er wat voor over hebben om er zo mooi bij te zitten.’

De blikken van Santas blijven net zo lang hergebruikt worden tot het echt niet meer gaat. ‘Gemiddeld gaan ze 104 keer mee. Zo precies hebben we dat berekend. Maar sommige blikken zijn al 30 jaar oud en nog steeds in gebruik!’
Santas levert uitsluitend aan de zakelijke markt. Het overgrote deel aan de grootzakelijke markt en MKB, zo’n twintig procent gaat richting horeca. ‘De enige uitzondering is de koffie die we beschikbaar stellen voor onze fanclubleden, die kunnen hier wel aan huis koffie komen kopen.’ De horecaklanten zijn niet alleen voor de bonen bij Santas aan het goede adres, ook voor advies en (barista)training is het de juiste plek.

‘Santas zat eerst op twee andere plekken. Toen heeft Rob dit pand gerestaureerd, omdat hij geloofde in deze locatie als passende omgeving voor koffie. En dat klopt, want koffie kwam van oudsher altijd al in de Rotterdamse haven aan, dus dat maakt het verhaal extra mooi en passend. Als je hier voor het eerst komt denk je: wow! Dit bedrijf past zo mooi op deze plek.’
Inmiddels zit de koffieleverancier er ruim vijftien jaar.
Wat speelt er in het werkveld? ‘De koffiewereld verandert snel de laatste tijd. Mensen willen altijd en overal een goede kop koffie kunnen krijgen. We verkopen steeds meer bonen en steeds minder gemalen koffie. Dat zijn mensen ook thuis en in de horeca gewend en dat willen ze op hun werk ook. Vroeger kreeg je gewoon koffie en daar moest je niet over zeiken. Nu is het veel meer een mooi visitekaartje én een slimme manier van klantenbinding.’