Taurus Boats & Tenders

Thijmen van der Walle en Maurice Arts runnen samen Taurus Boats. Wat begon als ‘een geintje’ is inmiddels een serieuze botenbusiness, hier in Keilewerf 2. Zeker als je nagaat dat de twee het werk naast hun studie maritieme techniek aan de Hogeschool Rotterdam doen.
Wat ze bedenken en bouwen zijn kleine tot middelgrote sloepen voor de pleziervaart. Duurzaam, slim en nog betaalbaar ook. ‘Elektrisch zonder concessies’, noemen ze het zelf. ‘Er moet iets gebeuren als het gaat om fossiele brandstoffen’, legt Thijmen uit. ‘De botenwereld is erg traditioneel. Wij zetten in op de ontwikkeling van groenere scheepvaart.’ Maurice: ‘Nu kunnen we ons ei kwijt in de pleziervaart. En dat is prachtig, als start.’

Dat de heren hogere ambities hebben, staat al vast. Want als elektrisch werkt voor de pleziervaart, waarom op termijn dan ook niet voor werkboten? Dat is een wereld die ze graag verkennen. Maar voor nu, is het voor Thijmen al geslaagd als het een leuk productiebedrijf is met vijf man in dienst. ‘Inderdaad, een goed lopende bedrijf. Waar ook mensen worden geschoold in het vak. Niet zoals wij het hebben ervaren tijdens onze stage’, vult Maurice aan. ‘Het liefst klein en bescheiden, en sociaal geëngageerd.’ Met als ultieme doel, uiteindelijk: volledige vrijheid als ondernemers!

Naast zakenpartners zijn Thijmen en Maurice al heel lang vrienden. Waar de eerste het liefst ‘zijn eigen ding’ doet en meer het contact onderhoudt met leveranciers en onderaannemers, is de ander wat flexibeler en meer gericht op verkoop. Zo voelen en vullen ze elkaar goed aan. Ook in de combinatie van werk en opleiding. ‘Als de één het drukker heeft met school, doet de ander meer voor Taurus Boats & Tenders. En andersom. Dat werkt tot nu toe goed zo.’

Ook Taurus zien ze als een leerschool, een zeer serieuze. ‘Voordat we echt gingen bouwen aan onze eerste boot hebben we eerst een jaar onderzoek gedaan naar alle aspecten.’ En dat zijn er nogal wat, omdat de heren het écht anders aanpakken. Zo geloven ze heilig in het concept Cradle to Cradle, en maken de boten op zo’n manier dat 95 procent van de materialen recyclebaar is. ‘Onze boten zijn van aluminium, dat overigens zelf al meestal gerecycled is, en worden niet geverfd maar gewrapped. Ze zitten slim in elkaar, zodat zo ook makkelijk weer uit elkaar gaan.’
Hun eerste prototype, financierden ze zelf. Nu is het een kwestie van actief kopers zoeken.

Thijmen werkte eerst in Keilewerf 1. Die was toen nog leeg. ‘De Keilewerf kende ik dus al. Keilewerf 2 is wat meer gestructureerd en er is iets meer plek.’
‘We kennen onze buren maar hebben er geen intensief contact mee, er lopen geen zakelijke samenwerkingen op dit moment’, vult Maurice aan.
Thijmen: ‘Een machinefabriek zou handig zijn. Technisch én industrieel, dat is wel iets dat we missen.’
‘Klopt’, zegt Maurice. ‘Voor constructie en bouw hebben we niets in M4H. Wel in RDM, overigens. Misschien gaan we samenwerken met Merwelands Shipyard Rotterdam. Dat zou cool zijn.’

De Keilewerf vinden ze een briljante startuplocatie. ‘Maar als we groeien, dan kunnen we hier niet blijven.’

De schepen van Taurus zijn te herkennen aan een klassieke vorm in een moderne uitvoering. Maurice en Thijmen vinden het uitdenken en tekenen van nieuwe modellen erg leuk. ‘Alle onderdelen worden vanuit een 3D-model getekend. Dat is gunstig bij maatwerk en zorgt verderop in het proces voor een veel effectievere bouwtijd. Alle onderdelen worden op maat ontwikkeld en/of bij elkaar gezocht. Zo zijn we heel goed in staat om moderne technieken in zo’n klassieke vorm als die van een vlet te passen.’

Dat de heren hogere ambities hebben, staat al vast. Want als elektrisch werkt voor de pleziervaart, waarom op termijn dan ook niet voor werkboten? Dat is een wereld die ze graag verkennen. Maar voor nu, is het voor Thijmen al geslaagd als het een leuk productiebedrijf is met vijf man in dienst. ‘Inderdaad, een goed lopende bedrijf. Waar ook mensen worden geschoold in het vak. Niet zoals wij het hebben ervaren tijdens onze stage’, vult Maurice aan. ‘Het liefst klein en bescheiden, en sociaal geëngageerd.’ Met als ultieme doel, uiteindelijk: volledige vrijheid als ondernemers!