Gerealiseerd project
Herinrichting Keileweg
De transformatie van haven- en industriegebied, naar een plek om te werken, wonen en leren heeft gevolgen voor de inrichting van de openbare ruimte. Dit betekende dat de wegindeling van de Keileweg niet meer voldeed aan de eisen die een gemengd gebied met zich meebrengt. In de nieuwe weginrichting zijn vrachtverkeer en langzaam verkeer zoveel mogelijk van elkaar gescheiden. Fietsers hebben na de herinrichting een fietspad, gescheiden van het snellere auto- en vrachtverkeer. De nieuwe inrichting van de Keileweg biedt ruimte voor de huidige en toekomstige gebruikers van het gebied.
Havenallee en Makersstraat
In de toekomst krijgen het vrachtverkeer en het langzaam verkeer ieder een eigen hoofdroute door het gebied. De ‘Makersstraat’ (bestaande uit de Keileweg en Galileïstraat) ontsluit het Galileïpark voor zwaar verkeer. Fietsers en voetgangers doorkruisen M4H via de ‘Havenallee’ (Marconistraat en Benjamin Franklinstraat). De Keileweg is het eerste deel van de toekomstige Makersstraat.
Ontwerp Keileweg
Bijzonder aan het ontwerp is de toepassing van zogenaamde flexstroken: gedeelten van de weg die multifunctioneel gebruikt kunnen worden voor groenvoorziening, parkeren, laden en lossen, of voor bijvoorbeeld een terras. Zo verandert de Keileweg mee met de eisen van de gebruikers van het gebied.
Duurzaam materiaal
Ook vindt op de Keileweg een pilot plaats met het gebruik van nieuwe, duurzame materialen. Er worden hier andere materialen gebruikt, dan gebruikelijk is binnen de gemeente. De pilot richt zich op waterberging: de gemeente beoordeeld tijdens deze pilot de waterdoorlaatbaarheid van de verharding, in combinatie met de beplanting. Het doel is om te onderzoeken hoe verharding en beplanting een rol kan spelen bij het vasthouden van te veel water, en bij droogte. In de komende twee jaar wordt de kwaliteit van de materialen gemonitord.