Duurzaam mobiliteitsconcept voor Merwe-Vierhavens
De mix van wonen, werken en voorzieningen die in M4H ontstaat, biedt volop kansen voor dubbelgebruik zoals collectieve parkeervoorzieningen en deelmobiliteit.
De komende jaren verandert M4H naar een levendig woon-werkgebied, waar iedereen prettig moet kunnen werken of leven, ongeacht levensfase of inkomen. Tijdens deze verandering worden er duidelijke keuzes gemaakt op het gebied van mobiliteit. Het is een randvoorwaarde voor een levendige en groene wijk om fijn te wonen en werken.
Mobiliteitsconcept
In het nieuwe mobiliteitsconcept voor M4H wordt ingezet op het versterken van de alternatieven voor de auto. De voetganger en fiets staan centraal door fijnmazige, prettige routes door het gebied en de aansluiting op het openbaar vervoer wordt verbeterd. Dit mobiliteitsconcept past in de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak.
De mobiliteitsstrategie gaat uitgebreid in op de toepassing van collectieve mobiliteitshubs. Deze mobiliteitshubs komen op strategische plekken in het gebied, zodat ze voor alle gebruikers dichtbij zijn. De auto’s parkeren in de hub, en niet meer op straat. De aanwezigheid van een breed aanbod van deelmobiliteit in de hubs, leidt tot minder individueel autobezit en minder autogebruik. Meer gebruik van deelmobiliteit en de focus op wandelen en fietsen zorgt voor een aantrekkelijke buitenruimte met meer levendigheid en sociale veiligheid.
De hubs bieden kansen voor andere functies, zoals oplaadfaciliteiten of een pakketservice, en de hub kan een plek voor ontmoeting zijn. De hubs worden ook ingezet voor andere collectieve oplossingen, zoals wateropvang, buurtbatterij en afvalverzameling. Hubs zijn als het ware de motor van collectiviteit in het gebied.
Mobiliteitsstrategie
M4H maakt het mogelijk om te kiezen voor duurzame mobiliteit. Dat is één van de acht leidende principes voor duurzame gebiedsontwikkeling, zoals omschreven in het Ruimtelijk Raamwerk M4H. De mix van wonen, werken en voorzieningen die in M4H ontstaat, biedt volop kansen voor dubbelgebruik zoals collectieve parkeervoorzieningen en deelmobiliteit. Tegelijk stelt deze gefaseerde ontwikkeling van M4H naar een gemengd gebied alle betrokken partijen tot prikkelde uitdagingen ten aanzien van mobiliteit, zowel inhoudelijk als organisatorisch. Om dit proces in goede banen te leiden is er een Mobiliteitsstrategie voor M4H opgesteld. Deze strategie biedt alle partijen handvatten om haalbare mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen die passen bij de gebiedsontwikkeling van M4H. In de strategie is vastgelegd hoe de mobiliteit georganiseerd wordt, en hoe het mobiliteitsconcept flexibel blijft bij (komende) ontwikkelingen. Ook de financiële aspecten, samenwerking met marktpartijen, en de realisatie van het mobiliteitsconcept staat in de strategie omschreven.
Flexibele aanpak
In Rotterdam is nog niet eerder zo’n groot gebied met dit type (deel)mobiliteitsambities ontwikkeld. Tegelijk kan er de komende jaren op het gebied van mobiliteit nog veel veranderen. Dat vraagt om een flexibele en adaptieve aanpak voor het mobiliteitsconcept.
Met het vaststellen van de mobiliteitsstrategie worden de belangrijkste kaders voor mobiliteit in M4H vastgelegd. Hierna worden deze aspecten verder uitgewerkt in bijvoorbeeld het Bestemmingsplan M4H en de masterplannen voor de verschillende deelgebieden in M4H.
Lees hier de Mobiliteitsstrategie M4H
Luchtfoto: Jan van der Ploeg
Artist Impressions Galileïpark en Merwehaven: DELVA Landscape Architects & Urbanism