CMNITY

Havenmaker #96 | CMNITY

Rotterdam Makers District, een komen en gaan van ondernemers, pioniers en goudzoekers. De een zijn vertrek, is dus soms de ander zijn plek. CMNITY betrok in juni 2020 de voormalige werkruimte van Awkward, Havenmaker #46. Zo zie je maar.
CMNITY is een: co-workspace for creatives. Een platform waar zelfstandige contentmakers zich verzamelen, aansluiting vinden met opdrachtgevers en ter plekke hun werk kunnen uitvoeren. Ik spreek er met Gordon Sana, één van de twee oprichters. ‘De transitie naar online gaat harder dan ooit en alles is op digitaal gericht. Met die gedachte koppelen wij contentspecialisten aan opdrachtgevers.’
Adres: Benjamin Franklinstraat 513, M4H.

Gordon startte CMNITY met zakenpartner Joshua Raveneau. Waar de eerste de lead pakt in organisatie, sales en externe communicatie, doet de tweede dat met marketing, creatieve ideeën en de interne contacten met opdrachtgevers en creatives. ‘Ik ben van de drive en het doorgaan, het gaat me vaak niet snel genoeg. Joshua is meer van de details en alles goed doordacht uitwerken. Dat is een goede combinatie, we vullen elkaar aan waar nodig en er is een gezonde balans.’

‘We werken hier aan een plek waar freelancers kunnen werken, voor zichzelf, maar ook aan de opdrachten via ons platform. Dat faciliteren we met onze fotostudio en podcaststudio bijvoorbeeld.’ De plannen zijn ambitieus. De volgende locatie die erbij komt is de grootste videostudio van Rotterdam. Oplevering gepland in september 2021. Hoe groot? ‘Waar je met een auto naar binnen kan en helemaal Instagramproof.’ En dan de volgende stap: een creatief restaurant. De mannen van Cmnity werken aan verschillende zaken die bij elkaar onderdeel zijn van een totaalconcept. ‘Als dat concept sluitend is, ben ik tevreden. Maar ik ben nu al trots op wat we bereikt hebben.’ Stip op de horizon: het concept dupliceren in andere steden. Zoals gezegd, ambitieus.

Waar Gordon een achtergrond heeft in sales en vastgoed, heeft Joshua die in videoproductie en marketing. Ze ontmoetten elkaar bij Tribes, waar Gordon Joshua van kantoorruimte voorzag. ‘Daarna zijn we goed met elkaar in contact gebleven. Joshua kwam via via terecht bij de huidige locatie en vroeg me met hem mee te gaan omdat ik verstand heb van vastgoed. Zo raakten we aan de praat over de plek en ik stelde toen het concept voor van een co-workspace speciaal voor creatives. Want zo’n plek was er in Rotterdam niet. Uiteindelijk hebben wij dit samen uitgewerkt tot wat het nu is, later kwamen daar detachering en de campus bij.’
In het afgelopen jaar zijn er al flink wat lokale samenwerkingen ontstaan. Met Group A, SANT interiors en de Stadshaven Brouwerij, onder andere. ‘Het is hard gegroeid, zonder actief de markt op te gaan hebben we het direct al enorm druk gekregen.’

‘Uiteindelijk willen we er vooral voor de creatives zijn. De talenten die tussen wal en schip zijn geraakt. Die nog geen kans hebben gehad om hun vakmanschap in daden om te zetten. De zogenaamde verloren creatives. Andersdenkenden, vaak. Daarbij gaan we ook zorgen dat ze nog beter worden. Zodat ze beter werk voor opdrachtgevers leveren.’ Klinkt als een win-win. In de vorm van een campus-model kunnen starters zich ontwikkelen tot ‘major’, om vervolgens een ‘champion’ in hun werk te worden. Huidige champions, die hun sporen hebben verdiend, zijn de trainers. ‘Het plan is ook om in de zomermaanden door te trainen en een summerschool op te starten.’

Kortom, bouwen aan een serieuze community van gedreven en getalenteerde creatives. Maar, in alle vrijheid. ‘De freelancers die zich bij ons aansluiten blijven zelfstandig. We kijken wel heel goed welke opdrachtgever het beste past bij welke freelancer. Daar zijn wij de matchmakers in. We zien het als een boom. De creatives zijn de wortels en die groeien naar de opdrachtgevers toe. Met CMNITY als voedingsbodem.’