3 februari 2022

STUDENTEN BEDENKEN CAMPAGNE VOOR RAINMAKER HOLLAND 

Goddelijk goed water voor de Griekse hotelmarkt 

In het Rotterdam Makers District werkt een netwerk van ondernemers en ondernemende studenten samen aan opgaven voor een duurzame toekomst. Studenten van Hogeschool Rotterdam bedachten tijdens de praktijkweek voor Rainmaker Holland een marketingcommunicatieplan om de Griekse hotelmarkt te interesseren om eigen drinkwater te produceren.

Een week lang werkten eerstejaars studenten van verschillende Associate Degrees van de Rotterdam Academy van Hogeschool Rotterdam, aan een interdisciplinaire opdracht. Eén van de opdrachten was; bedenk een marketingcommunicatieplan met een uitgewerkt communicatiemiddel voor Rainmaker Holland: ‘Hoe kunnen hotels op de Griekse eilanden overgehaald worden om eigen drinkwater te gaan produceren met een installatie van Rainmaker Holland?’. Zestien studenten van onder andere de opleidingen ‘Crossmediale Communicatie’ en ‘Ondernemen en Management’ gingen in drie groepen aan de slag.

Rainmaker Holland

“Ik laat mij graag verrassen door studenten. Zij hebben weer andere inzichten, en juist dat is zo belangrijk voor ons bedrijf. Water is niet sexy, maar wel voor iedereen van levensbelang”, aldus Joost Oosterling die vol passie vertelt dat het doel van Rainmaker Holland is om gemeenschappen over de hele wereld te voorzien van vers drinkwater. In steeds meer gebieden is toegang tot vers drinkwater niet vanzelfsprekend. Zo ook op Griekse eilanden, want ook daar is drinkwater niet vanzelfsprekend. Vooral hotels importeren veel water. Dit is milieubelastend, denk maar aan de bergen plastic flessen, transportkosten en onnodige CO2 uitstoot. Als duurzaam alternatief voor het importeren van water biedt Rainmaker installaties die vanuit zeewater en waterdamp, drinkwater kunnen produceren.

Goddelijk goed water

Studenten maakten tijdens een pressure cooker van twee dagen, kennis met de methode Design Thinking. Ze startten de opdracht met een brainstorm en mindmap, en presenteerden uiteindelijk hun plan met een korte pitch aan Joost Oosterling. “Wat ons enorm aansprak aan deze opdracht, is dat je bijdraagt een goed doel. Joost leeft zijn verhaal, en dat werkte zo aanstekelijk en inspirerend”, vertelt student Art Schilthuis vol enthousiasme. “Juist daarom heeft ons groepje Joost geadviseerd om gebruik te maken van de marketingstrategie storytelling; vertel het verhaal over goddelijk goed water”. Storytelling is een marketingmethode waarbij de aanbieder (in dit geval Rainmaker) een verhaal vertelt aan de afnemer. De studenten uit de andere twee groepen hebben Joost geholpen met een prototype van een instructievideo voor hotels, infographics, een direct mail oplossing en enquête.

pitch poster rotterdam academy