28 november 2024

Bestemmingsplan M4H vastgesteld door Gemeenteraad Rotterdam 

Merwe-Vierhavens wordt uniek stadsdeel voor wonen en werken. 

Gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam ontwikkelen samen het (voormalig) haven- en industriegebied Merwe-Vierhavens (M4H) tot een levendig stadsdeel om te wonen en werken. De gemeenteraad heeft het bestemmingsplan op 28 november vastgesteld. 

M4H verandert naar een stadsdeel dat je nergens anders vindt: bedrijven en onderwijs die samenwerken aan innovaties voor een duurzame stad en haven, in een aantrekkelijke en levendige woonomgeving.  

De eerste ontwikkelingen: Merwehaven en Galileipark 

Met het nieuwe bestemmingsplan is het mogelijk om nieuwe woningen, voorzieningen en bedrijvigheid in het deelgebied Merwehaven bouwen. Dit is het eerste deelgebied waar woningen gebouwd worden.  

De Merwehaven wordt een nieuwe stadswijk met ongeveer 2.500 huur- en koopwoningen, in alle prijsklassen, met ruimte voor zo’n 30.000 m2 voor innovatieve, creatieve maakbedrijven, winkels en maatschappelijke voorzieningen zoals een basisschool en gezondheidscentrum. Daarnaast is er volop ruimte voor horeca en sport én komen er goede verbindingen met de omliggende wijken. 

Het bestemmingsplan regelt daarnaast de komst van bedrijvigheid in het Galileïpark. Het Galileïpark in M4H wordt een centrum voor havengerelateerde innovaties en talentontwikkeling. Op het voormalig Ferro-terrein in het Galileïpark, is de bouw al gestart van Ferro Offices, een verzamelgebouw voor de nieuwe generatie (maritieme) maakbedrijven. 

Mobiliteit  

De ontwikkeling van M4H maakt de wegen rondom M4H drukker. Om te voorkomen dat het netwerk vastloopt, zetten gemeente en Havenbedrijf in op goede alternatieven voor de auto. Onderdeel van dit mobiliteitsplan zijn uitstekende fietsvoorzieningen en collectieve mobiliteitshubs. In deze hubs parkeren de auto’s en zijn deelmobiliteitsvoorzieningen te vinden. De hubs komen op strategische plekken in het gebied, zodat ze voor alle gebruikers dichtbij zijn. De auto’s parkeren niet meer op straat, waardoor een aantrekkelijke buitenruimte ontstaat voor lopen, fietsen en spelen. 

De gemeente neemt het initiatief in het ontwikkelen en beheren van de mobiliteitshubs. De financiële dekking voor de realisatie voor alle hubs is ook vastgelegd.  

Andere deelgebieden in M4H 

M4H is zo groot als de binnenstad van Rotterdam. Naast de eerdergenoemde deelgebieden Marwehaven en Galileïpark, worden ook het Marconikwartier en het Keilekwartier in de toekomst verder ontwikkeld.  

In het deelgebied Marconikwartier werkt de gemeente samen met zittende marktpartijen aan een visie voor de ontwikkeling van bedrijfsruimtes en het toevoegen van woningen. Voor het Keilekwartier is de gemeente gestart met de oprichting van een gebiedscoöperatie zittende ondernemers. Samen met dit collectief van ondernemers werkt de gemeente toe naar het eindbeeld voor 2035: Een levendig Keilekwartier met een mix van wonen en werken, en ruimte voor innovatieve, creatieve en ambachtelijke makers.  

Net als de Merwehaven en het Galileipark, passen de ontwikkeling van het Marconikwartier en Keilekwartier in het Ruimtelijk Raamwerk M4H uit 2019.