Studio Lotte Douwes
Havenmaker #89 | Studio Lotte Douwes
‘Het liefst laat ik helemaal niets verloren gaan. Bij het maken van porselein ontstaat er veel uitval en afval, én de klei voor wit porselein is schaars. Ik wil dat productieproces helemaal circulair maken.’ Een ambitieuze gedachte die Lotte ook hanteert bij haar eigen werk in Rotterdam. Waar ze in haar werkplaats in Keilewerf 2 gebruiksvoorwerpen van keramiek bedenkt, ontwerpt en maakt. Vooral van porselein. Voorwerpen met een verhaal. En daarbij zet ze zo veel en zo vaak mogelijk afval in. Je vindt Studio Lotte Douwes aan de Keilestraat 5a, M4H.
Wat ze bedenkt werkt ze uit in kleine producties. Als test voor een eigen collectie, soms voor een expositie, de laatste tijd wat minder in opdracht. ‘Als het helemaal klopt met hoe ik het in mijn hoofd heb, en er is grotere productie nodig dan besteed ik dat uit.’
Lotte startte haar gelijknamige studio in 2011, na haar afstuderen aan de Design Academy in Eindhoven. Ze is wat je noemt een echte vakidioot. Op de meest positieve manier. Als ze eenmaal begint te praten over haar werk, houdt ze niet meer op.
‘Porselein is niet alleen mooi, je kunt er ook heerlijk van eten’, gaat Lotte verder. ‘Sterker nog, je kunt het zelfs inzetten als informatiedrager.’ Dat vraagt om tekst en uitleg.
‘Ik ben in gesprek met restaurant Central in Lima, Peru. In 2019 nummer 6 op de ranglijst van 50 beste restaurant ter wereld en al jaren in de toptien. Echt een internationaal begrip in de gastronomie. Zij werken aan dertien gerechten, elk afkomstig uit een ander Peruaans gebied. Veel van die plekken staan onder druk, dreigen te verdwijnen. Landschappelijk, door menselijk handelen. Waardoor ook lokale ambachten verloren kunnen gaan. Daarom maak ik bijpassend serviesgoed op basis van klei uit diezelfde dertien plekken. En zo ondersteunt het porselein straks dat verhaal.’
‘Vanuit Eindhoven zocht ik iets dichter bij zee, maar wel in een creatieve omgeving – dat werd Rotterdam. Ik zit hier prima. Maar ik mis soms wel aanloop van mensen. Zodat ze beter zien wat ik maak, en wat je ermee kunt. Want uiteindelijk is het voor gebruik bij mensen thuis.’
Studio Lotte Douwes bevindt zich nu al zo’n drie jaar in de Keilewerf. Om met zoveel gelijkgestemden onder één dak te zitten heeft zo zijn voordelen. ‘Hier maken we gebruik van elkaars expertise. Je kunt altijd even bij je buren terecht, als iets niet werkt bijvoorbeeld. Ik heb veel advieswerk gedaan voor de Dutch Design Foundation: expert-meetings, netwerken. En daar gaan andere ondernemers vanuit de Keilewerf ook heel enthousiast in mee. Dat vind ik mooi.’ Maar niet zo mooi als porselein. Daar kan weinig tegenop.
Zo’n verhaal compleet maken, daar is Lotte uniek in. ‘Dat is er niet. Bovendien, ik ontwerp servies waarvan je niet ziet dat het duurzaam of circulair is.’ Hoe ze dat maakt wil ze dan weer wel graag aan anderen laten zien.
‘Mijn handen jeuken om te werken met afval uit het productieproces van porselein. Het is belangrijk om dat uit te dragen. Daarom neem ik mensen graag mee in het proces, door workshops te geven.’
Wat is de handtekening van Lotte Douwes? Hoe herken je jouw stijl? ‘Het is clean, in een stijl die zich laat vergelijken met de Deense of Japanse. Ik houd van ruimtelijkheid en het moet functioneel zijn. Maar wel altijd met een twist – anders toegepast dan normaal. Iets om je interieur meet verrijken.’
Zo maakt Lotte ook bijzondere lampen en stopcontacten (zie foto). En met het afval daarvan probeert ze ook weer nieuwe dingen te maken. Over bijzonder gesproken.
In 2017 was ze in China, de bakermat van porselein en keramiek. Daar deed ze onderzoek naar afval van porselein om te hergebruiken in dezelfde productielijn. Zo ontstond de wens om dat gehele productieproces circulair te maken. Om, zoals ze het zelf noemt: ‘De kwaliteit van afval in te zetten in dezelfde keten.’
Lotte kent een duidelijke voorliefde voor porselein. Waarom porselein? ‘Het lijkt op steengoed, maar dat laatste is van mindere kwaliteit. Met porselein kun je dunner werken en het blijft langer mooi.’