IOUS

Havenmaker #121 | IOUS

Het Merwevierhaven-gebied staat bekend als een creatief en innovatief stukje Rotterdam waar makers zich graag vestigen. Zo ook het Argentijnse architectenduo Sol Sanchez Cimarelli en Agustin Ros. Zij brengen wat Zuid-Amerikaanse grinta met zich mee naar Rotterdam. Vanuit het Keilepand bestieren zij de architectuur- en designstudio IOUS (uitgesproken als: joos). Dagelijks werken zij met computers, uitgebreide codes en 3D-printers gevuld met klei. Hiermee maken zij bijvoorbeeld vazen, muurwanden en op den duur misschien een heel huis: ‘Het artistieke en architecturale klimaat in Buenos Aires is niet zo open en gericht op samenwerking als hier in Rotterdam.’

Nieuwsgierigheid als drijfveer

IOUS komt van het woord curious, oftewel nieuwsgierig. Een eigenschap die goed bij het duo past. Tijdens de pandemie werkten de twee vanuit huis voor bedrijven in Amerika, Dubai en Italië. Maar eind 2021 besloten zij de oversteek van Argentinië naar Nederland te maken. ‘We wilden graag onze professionele kennis verbreden en voelden ons een beetje geïsoleerd in Argentinië. Vrij snel dachten we dat Europa, en zeker Nederland, hier de juiste plek voor zou zijn. Nederland heeft veel architectenbureaus en een goed technisch en innovatief klimaat. De keuze was dus niet moeilijk.’

Een unieke methode

Op de Torcuato Di Tella universiteit van Buenos Aires lag de focus van Sol en Agustin op de rekenkundige kant van architectuur. Hier raakte het duo bekend met parametrisch ontwerpen; een vorm van ontwerpen waarbij aan de hand van verschillende variabelen een ontwerp wordt gegenereerd. ‘In het ontwerpen maken we veel beslissingen met betrekking tot de geometrie van een voorwerp’, legt Agustin uit. ‘Neem bijvoorbeeld een golf in de zee. We bepalen de lengte, hoogte en dikte van de golf. Maar ook de diepte en het ritme van de golf. Een softwareprogramma zet deze waarden vervolgens om in een code. Achteraf kunnen we waarden veranderen, en de code zorgt ervoor dat alle andere getallen evenredig mee veranderen.’ Op deze wijze focust IOUS zich niet zozeer op een eindproduct, maar meer op het proces dat leidt tot een of meerdere eindontwerpen.

Als het parametrisch ontwerp compleet is kan de 3D-printer aan de slag, een combinatie die volgens Sol nog niet wijdverspreid is. ‘Ook gebruiken wij klei, waar velen in de architectuur cement gebruiken. Klei heeft als voordeel dat het hergebruikt kan worden, zo lang het maar niet is afgebakken. En dat is nodig, want soms is de klei te nat en dan stort het ontwerp in. En soms is het te hard en dan kan de machine het niet verwerken. Het werken met klei is dus niet altijd een lineair proces.’

In stapjes naar het einddoel

Met anderhalf jaar IOUS vallen de ontwerpen in de smaak, maar blijven ook de toekomstdromen groots. Een van IOUS’ eerste projecten was een samenwerking met ontwerper Stijn van Aardenne. ‘We ontmoetten elkaar tijdens het Open Atelier en kwamen erachter dat er veel overeenkomsten zijn in onze technieken en werkwijze,’ vertelt Sol. ‘We besloten samen te werken, en kwamen uiteindelijk tot een collectie van 100 identieke vazen.’

Nu produceert IOUS vooral verschillende soorten tegels voor bijvoorbeeld luxe interieurzaken en showrooms. ‘We zijn nu onder andere bezig met het ontwerpen van tegels voor de buitenkant van een huis. We voeren de parameters zo in dat er bepaalde hoekjes met schaduwen en vochtige hoekjes in de tegels ontstaan. Het is de bedoeling dat ze zo bio-receptief worden, en zo een geschikte plek bieden voor natuurlijke organismen. Door de unieke eigenschappen van mos en klei te combineren ontstaat een krachtige synergie voor duurzame innovatie. Zo werken de tegels bijvoorbeeld als filter voor vervuilde lucht. En zo zijn al onze projecten allemaal stapjes naar het uiteindelijke doel: zelf een huis ontwerpen en printen.’