Internationale Architectuur Biennale Rotterdam

Havenmaker #110 | Saskia Van Stein is directeur van de Internationale Architectuur Biennale Rotterdam: ‘Wat ik belangrijk vind is dat wij ons als culturele instellingen verbinden; aan onze omgeving, makers in het gebied, aan onze stad en aan onze planeet. Ik geloof sterk in de noodzaak van het verbeelden van alternatieve perspectieven, en daar speelt ontwerp een hele belangrijke rol in’. IT’S ABOUT TIME dat wij in gesprek gaan met deze Havenmaker!

Saskia is opgeleid tot beeldend kunstenaar aan de Koninklijke Academie in Den Haag, maar tijdens een jaar in New York verruilde Saskia de kunstenaarspraktijk voor het nadenken over architectuur en de stad. Als hoofddocent van het masterprogramma Critical Inquiry Lab geeft ze les aan de Design Academy in Eindhoven; een plek waar ook de ‘roots’ van veel makers uit M4H liggen.

Het IABR-team werkt sinds 2,5 jaar vanuit het Keilepand. Waarom deze locatie? ‘Ik hou van de esthetiek van de haven: groot, rauw en ongepolijst. Er kan hier van alles gebeuren en er is ruimte om te dagdromen’, aldus Saskia. De keuze om vanuit M4H kantoor te houden was dan ook voor de hand liggend. ‘Er zit een rafelrandje aan dit gebied, een goede atmosfeer waardoor hier inspirerende inzichten ontstaan. Het is hier niet jasje-dasje, je voelt dat hier iets gebeurt, iets borrelt.’ IABR is samen met andere ondernemers uit het Keilepand onderdeel van het Keilecollectief, een groep professionals die vanuit verschillende disciplines aan creatieve ambities werken. Met hetzelfde doel: een betere leefomgeving. ‘Keilepand is een culturele plek voor gesprek, voor wandeling, voor het luisteren naar lezingen, kijken naar film. Er gebeurt de komende maanden echt van alles: lezingen, kinderworkshops, stadswandelingen, filmavonden.’ Heel veel te doen dus!

‘De IABR bestaat dit jaar 20 jaar, we gaan onze 10e editie maken in de Ferro. Een biënnale is een tweejaarlijks evenement, wat betekent dat we ons het ene jaar kunnen toeleggen op onderzoek en het andere jaar de resultaten ervan kunnen presenteren. De tentoonstelling die we nu maken gaat over tijd en klimaat en over de vraag wat we morgen moeten doen om er over 50 jaar nog goed bij te zitten.’ De titel IT’S ABOUT TIME refereert aan de tijdsdruk die we ervaren bij het tegengaan van de effecten van klimaatverandering. Wat is de rol van IABR hierin? Saskia: ‘De IABR houdt zich bezig met onderzoek naar klimaat en stad, en hoe die relatie in elkaar steekt.’

Als voormalige aardgashouder is de Ferro Gashouder het ideale decor voor een tentoonstelling met klimaatverandering als thema. Met het aardgas dat werd opgeslagen in de koepel werd een groot deel van Rotterdam van gas voorzien. Saskia: ‘Dit leek me een gepaste plek om na te denken over hoe we een toekomst zonder fossiele brandstoffen tegemoet kunnen gaan. Het gebouw symboliseert waar we het over hebben. Daarnaast is de Ferro ook een ruïne, een jong monument. Ik hoop dat mensen alleen al komen uit nieuwsgierigheid naar het gebouw!’

De IABR bestaat uit meerdere tentoonstellingen: IT’S ABOUT TIME in de Ferro Gashouder gaat over tijd in relatie tot klimaat. Bij FUTURE GENERATION in het Keilepand wordt werk van veelbelovende alumni gepresenteerd. Saskia: ‘We hebben alle universiteiten en academies in Nederland en België gevraagd naar hun grote talenten van de afgelopen drie jaar. Deze mensen studeerden af tijdens de pandemie; we maakten ons zorgen of ze wel voldoende zichtbaar zijn.’ De derde tentoonstelling heet Ministerie van Maak en toont werk van 100 ontwerpers, waarin de thema’s woningbouw, energietransitie en de gevolgen van klimaatverandering een belangrijke rol spelen.

Voor wie is de IABR? ‘Voor iedereen die interesse heeft in zichzelf, de toekomst en de leefomgeving. Onze tentoonstellingen, workshops en lezingen zijn toegankelijk voor iedereen.’ Saskia gaat enthousiast verder: ‘Ik hoop dat mensen ideeën komen delen, komen luisteren, komen leren. Dat mensen met een andere blik naar de wereld gaan kijken, en gaan nadenken. Waarom zijn dingen eigenlijk zoals ze zijn, en kan het ook anders?’