Erasmus Centre for Entrepreneurship

Havenmaker #58 | Erasmus Centre for Entrepreneurship

Hét kenniscentrum vanuit de Erasmus Universiteit Rotterdam op het gebied van ondernemerschap. Martin Luxemburg, directeur van het Erasmus Centre for Entrepreneurship, neemt meteen een misverstand uit de weg: ‘Wij zijn er niet om mensen te helpen een succesvol bedrijf op te zetten. We zijn er om, vanuit een academische methode, mensen te laten ervaren dat ondernemerschap een manier van denken is die je procesmatig kunt aanleren.’

Waarom hier op de elfde in de achterste Marconitoren (vanuit Rotterdam-centrum gezien, red.)? ‘Omdat het beter werkt om creativiteit te stimuleren op een inspirerende locatie die ondernemerschap ademt, nodigen we mensen graag bij ons uit.’
Daar komen bedrijven en organisaties, van groot tot klein, om zich te laten inspireren en meer kennis te vergaren. Of beter gezegd, meer ervaring. ‘Kennis vind je op het internet. We zijn niet slechts kennisgever, we zijn veel meer een plek waar kennis wordt samengebracht. Wat je hier leert uit discussies over ervaringen, bijvoorbeeld, is uniek. Dat vind je nergens anders. Bedrijven vinden het fijn om hier te zijn.’

Deze plek, ook wel de entrepreneurial campus genoemd, is de invulling aan de universiteitscampus van de toekomst van de Erasmus University Rotterdam. Want ondernemerschap wordt altijd op een wetenschappelijke manier gedoceerd. Procesmatig, met aspecten van psychologie en de impact van de ‘experience’ aldaar.
‘Omdat de wereld zo snel verandert, kan succesvol starten met ondernemen niet meer op de oude manier. Dat gaat met kleine stapjes, volgens een lean startup-proces. Dat principe noemen we: build, measure, learn. Zodat je altijd de kans hebt om keuzes te maken. En te blijven maken. Maar de maatschappelijke bijdrage van een startup is compleet anders dan die van een corporate. Daar leiden we juist mensen op die intern innovatie kunnen faciliteren en organiseren via ondernemerschap. Zo is een corporate in staat om zich continu te vernieuwen. Vanuit de wetenschap noemen we dit: ambidexterity.’

‘We zijn de grootste onderzoeksgroep op het gebied van ondernemerschap in Europa. Vanuit onderzoek kijken we welke lering waar uit te trekken valt. Is het bijvoorbeeld handig om in onderwijs te stoppen? Dat écht de filosofie van Martin: ‘Onderwijs moet er beter van worden. Die vertaalslag wil ik altijd kunnen maken. We zetten regelmatig succesvolle ondernemers voor de klas. Denk aan de oprichtersvan TakeAway, Coolblue of Picnic – vaak ook nog eens Erasmus-alumni. Die brengen ervaringen van onschatbare waarde mee. En op die basis ontwikkelen we bijvoorbeeld een teaching-case over strategic entrepreneurship, zodat we die lessen terug kunnen stoppen in het onderwijs. Dat is op zichzelf al een geheel innovatieve aanpak. Vergeet Harvard met cases over Harley-Davidson of Nokia. Dat is old economy!’